zakendoen, Zelfleiderschap

Help! Mijn agenda is te vol

Jacqueline Moleman

Een veelgehoord probleem bij ondernemers. Het gaat me niet om het geld, ik kom gewoon tijd te kort. Soms heb ik het gevoel dat ik geleefd wordt. Als het niet is door wat ik mezelf opleg, dan wel door wat anderen van me verwachten. Kinderen, ouders, partners, klanten. Iedereen trekt aan je. Prima voor de bankrekening. Maar ja, wat als het volgende maand rustiger is? Nog maar even weer een schepje er bovenop. Met als resultaat: uitputting nabij. Niet meer kunnen ontspannen.

Geprikkeld reageer je op je omgeving. Was je daarom ooit je bedrijf begonnen met die mooie missie? Je voelt je de rat in je eigen ratrace. En je komt er maar niet uit. Slecht slapen, moe opstaan. Elke dag weer. Ook in het weekend. Want een ondernemer heeft nooit vrij. En je wilde dit toch zo graag? En als anderen het kunnen, kan jij het ook. Als je iets niet kan, is er iets wat je nog niet weet. Nog meer tijd erin instoppen, dan komt het goed.

Er komt meer bij kijken dan je had gedacht

Dat had je niet verzonnen. Dat het zoveel van je tijd zou vergen om een bloeiend bedrijf te runnen. Of om jouw missie waar te maken. Sterker nog, je had er nooit bij stilgestaan dat het een valkuil is om IN je bedrijf te werken in plaats van er AAN. Die ene klant geef je nog wat extra tijd. Want ja, zomaar iemand wegsturen, dat doe je niet. Je telefoon staat aan. Je moeder belt. Dat moet ook kunnen. Waar gaat het tenslotte om in dit leven? De administratie blijft liggen. Daar heb je geen zin in. De rekensom wat elk gewerkt uur je daadwerkelijk op je bankrekening oplevert heb je nog nooit gemaakt. De kinderen vragen ook aandacht.

Hoe kom ik uit mijn eigen tredmolen?

Maak een dagplanning en houd je daar aan. Mij helpt het om me te realiseren dat MIJN agenda MIJN prioriteiten weergeeft. Als er teveel activiteiten zijn, ga ik schrappen. Niemand heeft er iets aan dat ik omval. Geld kost tijd. Dat is de titel van een boek van Lisette Thooft. En ze heeft gelijk. Om geld te verdienen moet ik tijd besteden.

Het is de moeite waard om je elke keer weer af te vragen waaraan je die tijd besteed. Is dat werken IN je bedrijf of werken AAN je bedrijf? Werk ik met Topklanten of met Flopklanten? Kan ik dit sneller doen? Kan ik dit helemaal niet doen?

Allemaal vragen die je jezelf kan stellen. You only happen once. Live and work by it.

Hoe plan jij effectief je dagen in, zodat je tijd en energiebesteding in balans blijft met de missie die je voor ogen hebt? Laat het hieronder in een reactie weten en inspireer anderen.

 

Jacqueline Moleman

Auditief ingesteld. Helder wetend. Met beide voeten op de grond. Met een enorme drive en ambitie om mijn beste blijmoedige ondernemende leven te leiden en mijn professionele vaardigheden met jou te delen. Want ik houd van het leven en van tailor made aandacht voor briljante ondernemers zoals jij, die een uniek verschil maken. ​

​Ook interessant:

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
​Lees meer
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
​Lees meer
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
​Lees meer
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
__CONFIG_group_edit__{"jumbzp5n":{"name":"All Column(s)","singular":"-- Column %s"}}__CONFIG_group_edit__
__CONFIG_local_colors__{"colors":{"b3390":"Border","2248f":"Button "},"gradients":{}}__CONFIG_local_colors__

Wat denkt j​​e klant echt !?

​​​Download ​de Gids met ​30 ​Verborgen ​Gedachten van ​je ​Klanten. Van onschatbare waarde, omdat ze heel wat verder gaan dan wat ​ze j​e toevertrouwen. Aandachtsmarketing en klantbegrip wint!

>