Ondernemen, zakendoen

Hoe houd ik als ondernemer meer tijd over?

Jacqueline Moleman

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoe houd ik als ondernemer meer tijd over?

Hoe houd ik meer tijd over? Een vraag die ik veel krijg van ondernemende vakspecialisten met wie het zakelijk best goed gaat. Aan de buitenkant in ieder geval wel. En toch zijn ze niet blij. En laat ik helder zijn: het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik doorhad dat het niet ligt aan het ‘ volgen van een goeroe’, je mindset of nog meer geld verdienen. En toen ik het eenmaal doorhad, duurde het nog een tijdje voordat ik mijn vaardigheden zo kon inzetten, dat ze mij dienden in plaats van ‘hoe het moest lijken’ voor een business coach.

Tijd is kostbaar. Wanneer je levenseinde er is, dat weet je niet. Wel weet je – logisch verhaal, toch? – dat het steeds minder wordt, je hoeveelheid levenstijd.  Ik las het boek ‘ Geld kost tijd’  van Lisette Thooft en ook het boek ‘ Bevrijd jezelf van angsten en oude gewoonten’ van Pema Chödrön.  Daaruit distilleerde ik de antwoorden die ik zocht en waar ik blij van werd. Graag geef ik ze aan je door.

De tijd nemen voor het leven zelf

Het leven zelf geeft me alles wat ik nodig heb. Leven buiten dagelijkse beslommeringen, zonder horloge, in liefde met mijn dierbaren, geen druk leven en in vrijheid. Alles in de volgorde: gezondheid, relaties en onderneming. Mijn pensioen is geregeld en mijn kinderen studeren. Op eigen kracht voor elkaar gekregen: sinds mijn dertiende levensjaar ben ik altijd financieel onafhankelijk geweest.  Het is dus mogelijk!

Mijn kapster

Hans kookt een voedzame lunch voor ons en straks laat ik mijn haar doen. Door Jody. De momenten met haar zijn altijd speciaal, we lachen wat af. De verbinding zit ‘m in onze levensfilosofie. Jody heeft veel beleefd, ze was eigenaar van een high end kapsalon in Londen en knipte daar aan de lopende band Engelse celibrities. Aan de lopende band? Ja, haar acht personeelsleden deden alles, zij deed uitsluitend de finishing touch.

Toen besloot ze dat dit leven niet meer fijn was voor haar. Samen met haar man, ook kapper, vertrok ze eerst naar Majorca en opende daar opnieuw een kapsalon. Wederom werd het beredruk. Zo goed zijn ze. Toen verhuisden ze naar Zuid-Spanje. Meldden zich bij de plaatselijke kapsalon met Engelse eigenaar en spraken de historische woorden: ‘We zijn heel goed in ons vak en we willen je helpen, maar uitsluitend op onze voorwaarden en we kiezen zelf onze klanten‘.  Zo gezegd, zo gedaan. Ook nu weer wordt ze meer gevraagd dan ze wil knippen. En zijn we blij dat we haar klant mogen zijn. Want samen met haar man is ze ook nog zangeres van een heel goede band. Ze zingen voor een heel speciaal honorarium: een diner en de drankjes voor die avond verzorgd. Dat is het.

Verbinder

As we speak ben ik bezig Jody en haar band te interesseren om naar Restaurante la Maroma te komen, hier in het dorp. Want ook daar heb ik de tijd voor genomen. Ze zochten een talenwonder die kon helpen de buitenlandse gasten welkom te heten en hun bestelling op te nemen. Met de ervaring van Jody in mijn achterhoofd zei ik spontaan: ‘ Ik kom je in het weekend helpen, tegen mijn voorwaarden’. Zo gezegd zo gedaan. Mijn opbrengst? Ik werk bij de leukste familie van Spanje, ontmoet de leukste blije vakantiegangers, prima voor m’n netwerk, ik leer Spaans en realiseer me elke dag hoe eenvoudig het kan zijn. Ergens de tijd voor nemen en delen van wie je bent, met intentie tot klantgeluk: Verbindend Zakendoen.

Als het leven je citroenen geeft

Maak er dan limonade van. Sommige mensen vinden dat het me gemakkelijk afgaat. Zien alleen de buitenkant. In mei 2017 gebeurde het onvoorstelbare. Hans werd ernstig ziek, verkeerde in levensgevaar. Ik ging op de overlevingssstand, stond hem bij waar ik kon. En maakte een plan B. Al mijn kennis en ervaring gingen online. ‘Wat als ik hier blijf en met minimale inkomsten rekening moet houden?’ Eerst alle losse eindjes vastmaken. Hans zijn bedrijf gaande houden, het mijne gaande houden. Echt een nachtmerrie. En voor ons beiden geldt: waar je niet dood aan gaat, daar word je sterker van. Het heeft ons met de neus op de feiten gedrukt.

Gemoedsrust: ik móet helemaal niks meer

Eerder dit jaar stelde ik mezelf een doel: mijn woonlasten halveren. Dan is dan dus wat ik ga doen en ik verbaas me er niet over dat dit lukt. Want dat zou betekenen dat ik mijn eigen manifestaties en vaardigheden niet geloof. Zo, weer minder geld uit te geven. En dus minder tijd in een jaar waarin ik iets móet doen om geld te verdienen. Ik ben zo enorm klaar met dat moeten…Ont-moeten

Op het moment dat ik dit schrijf, november 2017, is het buiten 23 graden en heb ik een uitzicht rondom op de bergen die hier al eeuwen zijn. De tijd staat stil. Het is hier stil. De hele dag. En ’s nachts. Ons andere thuis in Nederland ligt ook midden in de natuur. Voor 25 Euro boekten we een vliegticket, omdat de komende week de eerste genietwerkantie hier in Andalusie plaatsvindt. Geboren uit de statistiek dat 97% van de deelnemers een online training niet afmaakt. 97%… Schokkend! Daarvoor heb ik ‘m niet gemaakt, die training Verbindend Zakendoen! Wat nu? Al doende krijgt mijn bedrijf de vorm die ons de vitale ruimte geeft om het voor ons ideale leven te leiden en onze klanten maximaal van dienst te zijn. Genietwerkanties dus.

Gemoedsrust is een besluit van binnenuit

Richt je op de creatie in en met je onderneming en op het delen van bijzondere momenten. Stel jezelf de vraag: wat is voor mij NU belangrijk? Wat is er wel mogelijk? Dit moment krijg je namelijk niet meer terug. Voor altijd voorbij. Van proberen je mindset te veranderen – al die dure cursussen van mensen die net op cursus zijn geweest – word je moe. Dan trek je aan jezelf.

Ooit noemde Annemarie van Gaal een business plan een ‘ winst-wens-model’. Het komt nooit uit! Hetzelfde geldt voor veel marketing-uitingen. Als je eerlijk bent maak je jezelf daar ook aan schuldig. Aan marketing die niet past bij wie je bent, die je ook niet levert aan je klanten, maar die slechts voldoet aan het plaatje, de identiteit die je wilt neerzetten. Stop met ‘ winst-wens marketing ‘. Luister en kijk ook niet meer naar de ‘ winst-wens-marketing’  van anderen.

De avond is gevallen, het hout knispert in de open haard. Geen TV, wel: dit blog schrijven omdat ik waarde wil delen. Niemand leeft zonder pijnlijke ervaringen met de bijbehorende emoties. Het wegduwen daarvan levert je niet veel op, wel de veerkracht waarmee je keuze maakt om je leven vorm te geven zoals jij dat wilt. Te kiezen voor de ervaring die jij graag wilt beleven. Vraag aan jezelf: wat is nu voor mij belangrijk? Morgen kan het over zijn. We hebben alleen NU. Wat er ook gebeurt, er komt een dag dat je je weer fijn zal voelen.

Wat is succes? Succes is voor mij gemoedsrust. Niet meer en zeker niet minder. Stel dat je enige doel ‘ gemoedsrust’ is, leef je dan fijn, onderneem je dan fijn? Kun je dan alles aan?  Elke dag weer heb je de keuze hoe je je leven indeelt. Wat je wilt ontvangen, ga dat geven. De kracht van je eigen identiteit leven op jouw voorwaarden is groter dan je denkt. De kracht van dankbaarheid en waardering voor de ander ook. We zoomen erop in tijdens de genietwerkantie. Want dat is voor mij ook gemoedsrust. Weten dat ik mijn levenslessen kan doorgeven en daarmee jouw proces kan versnellen, gemakkelijker maken. Het hoeft namelijk niet eerst heel erg te worden, voordat het beter kan worden, toch?

 

 

 

 

 

Jacqueline Moleman

Auditief ingesteld. Helder wetend. Met beide voeten op de grond. Met een enorme drive en ambitie om mijn beste blijmoedige ondernemende leven te leiden en mijn professionele vaardigheden met jou te delen. Want ik houd van het leven en van tailor made aandacht voor briljante ondernemers zoals jij, die een uniek verschil maken.

Jacqueline Moleman - Over Verbindend Zakendoen

​Ook interessant:

Leave a Reply:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wat denkt j​​e klant echt !?

​​​Download ​de Gids met ​30 ​Verborgen ​Gedachten van ​je ​Klanten. Van onschatbare waarde, omdat ze heel wat verder gaan dan wat ​ze j​e toevertrouwen. Aandachtsmarketing en klantbegrip wint!