Mijn tijd op de afdeling Reclameinkoop bij Heineken, reken ik tot de meest gave periode in mijn loopbaan. Werken met fijne collega’s, voor een aansprekend merk, elke dag weer samen het onmogelijke voor elkaar maken, het werk zat me gegoten als een jasje. Tot die dag, die ik nooit zal vergeten. Er was een proefzending met Heineken deurmatten binnengekomen en we waren enthousiast over de kwaliteit ervan. Dit ging een klapper worden!
Oeps, we hadden meneer Heineken echt boos gemaakt
“Niemand veegt zijn voeten af aan mijn naam!” aldus een boze toespraak van de heer Heineken, woordelijk overgebracht door een onthutste Heineken marketeer. Het dreunde nog dagenlang na in mijn oren. De verontwaardiging van de heer Heineken. Alle marketeers die zijn verontwaardiging hadden gevoeld, maar niet echt. Want hun naam stond er niet op. Op die proefzending met deurmatten. Het was de naam van meneer Heineken. Stilletjes lieten we de deurmatten vernietigen. We vonden het eerder stiekem een goed idee, een teken van welkom aan de gasten. Ze zouden naar beneden kijken en meteen weten dat het merk Heineken bier op de tap was. Inmiddels weet ik wel beter. Je naam is je merk. Je merk is je naam.
Zichtbaarheid ten koste van je reputatie?
Zelf ben ik een moeizame weg gegaan om mezelf zichtbaar te maken. Lange tijd was ‘onzichtbaar’ zijn mijn overlevingsstrategie. Toen ik eenmaal zover was, ging het gemakkelijker. Foto’s maken, video’s opnemen. Altijd met professionele hulp. Want dat was ik zo gewend. Als je het niet professioneel doet, doe het dan niet. Want pas als je zichtbaar bent, weten mensen je te vinden. In de zichtbare verbinding doe je zaken. Nog steeds kijk ik met verbazing naar hoe sommige mensen zich online of ook op podia begeven. Het moet allemaal maar kunnen.
Houd vast aan de waarde van je werk en van je merk
Van dat ene moment heb ik veel geleerd. Mijn naam is een merk. Mijn merk is mijn naam. Mensen kopen eerst mij, pas daarna mijn diensten. Een les die ik ook doorgeef aan mijn klanten. Jouw zichtbaarheid, jouw reputatie is van jou! Je kunt je klanten alleen maar helpen als je jezelf helpt. Als je staat voor je merk, voor het verschil dat jij in de wereld brengt. Als je je merk en je merkwaarde zorgvuldig bewaakt.
Betekent Verbindend Zakendoen dan dat je klanten zich meer welkom voelen door hun voeten af te vegen aan je deurmat? Moet ik me alles laten welgevallen? Ik vind van niet. Een voorbeeld. Ik ben business coach en de resultaten van mijn klanten liegen er niet om. Kijk naar de case studies, het bewijs is er, dat lukt gemakkelijk. Maar betekent dat dan dat ik het werk moet doen of me alles moet laten welgevallen? Nee, ik ben de gids. Betekent het dat je al je frustratie om je doelen te bereiken bij mij kan neerploffen? Nee, daarmee onderschat je jezelf en het feit dat je een heel ervaren professionele gids hebt aangesteld, om jou je eigen obstakels te helpen slechten. Daarmee beweeg je in je eigen drama-driehoek, terwijl je stappen te maken hebt in je creatie-driehoek. Het bewijs daarvan zie ik keer op keer.
Verbindend Zakendoen begint met het geloof in jezelf en het geloof van je klanten in wat jij voor hen betekent. Daar heb je geen deurmat voor nodig. Daar hoef je zeker geen deurmat voor te zijn. Beter van niet.
Heb jij een dergelijk verhaal uit je loopbaan, dat je nu nog steeds helpt in je onderneming? Deel het hieronder ter inspiratie.