Relaties, Zakelijke relaties

Hou van je klant: klantenliefde is essentieel

Jacqueline Moleman

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hou van je klant: klantenliefde is essentieel

Klantenliefde? Ben je nou helemaal gek geworden?

Vooral je Voeler klanten hebben veel liefde en aandacht nodig. Immers, ze zorgen vooral vaak goed voor anderen en niet zozeer voor zichzelf. Dat is jouw taak als leverancier. Het maakt hen niet uit hoeveel je weet, welke product of dienst je verkoopt, wel hoeveel je om ze geeft. Laat ze merken dat je meer om hen geeft dan om het geld wat ze straks aan je betalen. Je taalgebruik kun je daarop aanpassen.

10 zinnen die je kunt gebruiken in je gesprek met je Voeler klant.

1. “JA”
Word een JA mens. Jouw klant kan pijnlijk getroffen zijn door een NEE. Zorg er altijd voor dat ze zich niet door jou afgewezen of zelfs genegeerd voelen.
2. “Dank je wel”
Het lijkt een basis gegeven, maar hoe vaak krijg jij een bedankje als klant? Een tip van Jolanda Eijgenstein – the Happy Worker. Zet eens een bedankje voor de betaling onderaan de factuur. Stuur eens een handgeschreven kaartje als bedankje. Dit is meteen een opening voor een kortingscode bij een volgende aankoop
3. “Fijn dat je er bent!”
Voeler klanten die zich welkom voelen, voelen zich tevens geroepen meer tijd, meer geld aan je te besteden en komen gemakkelijker nog eens terug
4. “Hoe vond je onze dienstverlening?”
Feedback over jouw dienstverlening is broodnodig! Jouw klanten hebben ieder een unieke kijk en ze vinden het fijn deze vraag voor jou te beantwoorden.
5. “Hoe kan ik je helpen?”
Deze vraag versterkt jouw rol in de leverancier-klant relatie. Speel deze rol zo goed mogelijk.
6. “Wat past voor jou het best?
Je klant is aangenaam verrast als je haar vraagt wat het meest geschikt is voor haar.
7. “Wat kan ik nog meer voor je doen?”
Wees bereid iets extra’s te doen, dan is er ook minder concurrentie
8. “Ik weet het niet zeker, maar ik zoek het voor je uit”
Het is niet erg om nog niet meteen het antwoord te weten, maar laat je klant er niet naar blijven zoeken. Dat is jouw taak.
9. “Dankjewel voor je aankoop. Kom je nog eens bij ons terug? ”
Klanten die een herhalingsaankoop doen, kosten vaak minder dan nieuwe klanten en zijn loyaler.
10. “Onze excuses voor onze fout. Wij gaan het meteen herstellen.”
Als er iets fout gaat, wat dan ook, wil je klant vooral gehoord worden. Dus luister, bied je verontschuldigingen aan en vraag wat je kunt doen om het weer goed te maken.

Deze 10 tips en nog veel meer vind je o.a. ook terug in het boek “Hug your customer” van Jack Mitchell.

 

Nog meer tips

In een gesprek met een Voeler klant is het belangrijk om authentiek en oprecht te zijn. Oogcontact vinden ze belangrijk. Ze vinden het fijn om erbij te horen, dus introduceer ze ook aan je teamleden. Een forum of besloten Facebook groepen worden vooral bezocht door Voeler klanten. Daarin kunnen ze delen en zich onderdeel voelen van de community die jij voor ze hebt gecreëerd. Ze willen zich verbinden met jouw missie en ook daaraan bijdragen. Ze zijn jouw beste fans en zullen je met plezier doorverwijzen naar hun vrienden. Sharing = caring is een echte Voeler term.

Welke zin gebruik jij graag en effectief om jouw klanten te laten weten dat je van ze houdt? Welk effect heeft dat gehad op jouw business? Deel het met ons ter inspiratie.

Jacqueline Moleman

Auditief ingesteld. Helder wetend. Met beide voeten op de grond. Met een enorme drive en ambitie om mijn beste blijmoedige ondernemende leven te leiden en mijn professionele vaardigheden met jou te delen. Want ik houd van het leven en van tailor made aandacht voor briljante ondernemers zoals jij, die een uniek verschil maken.

Jacqueline Moleman - Over Verbindend Zakendoen

​Ook interessant:

Leave a Reply:

  1. Dank je wel Jacqueline voor deze 10 zinnen. Fijn om ze weer eens op een rijtje te zetten.
    Ik vraag regelmatig:
    1.Mag ik je helpen? Niet iedereen wil op dat moment geholpen worden, soms willen ze alleen hun verhaal kwijt.
    2. In plaats van gelijk allerlei adviezen te geven na een verhaal vraag ik eerst:
    Wil je een idee of suggestie hoe hiermee om te gaan? Dat is ook gekomen na feedback van klanten. Soms willen ze alleen maar dat je luistert, door het vertellen van hun verhaal en het luisteren van mij zetten ze gelijk een aantal zaken op een rijtje.

    Dank je wel voor dit artikel én voor de uitnodiging om naar het event te komen. We gaan elkaar ontmoeten 8 september.
    Hartelijke groet, Michaëla

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Prettig Samenwerken begint hier

​​​​Download hier de Checklist voor Prettige Samenwerking met alle vragen die je stelt voor een optimale samenwerking, van onschatbare waarde omdat ze rechtstreeks uit mijn praktijk komen en je ze meteen kan inzetten.