Genietwerken, gezondheid

Genietwerken: echt iets voor jou?

Jacqueline Moleman

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Genietwerken: echt iets voor jou?

Er is een mooi werkwoord dat ik graag aan je vocabulaire toevoeg: genietwerken. Het lijkt volledig logisch dat mensen niet altijd van hun werk genieten. Maar als je er nog eens anders naar kijkt? Waarom zou het dan logisch zijn dat je niet van je werk geniet? Wat is er vervelend? Wat is er leuk? Je baas, je collega’s, je werkinhoud, je salaris, de files, dreigend ontslag, druk-druk-druk of sleur? Wat is er voor nodig om wel te gaan genietwerken?

Niet voor iedereen?

Zelf heb ik in 2016 een workshop mogen geven in Zwitserland, aan een afdeling die binnenkort word opgeheven. Na twintig, dertig jaar staan de medewerkers straks opeens op straat. Er zijn ook een aantal mensen die mogen blijven. En wat bleek: als ze eerlijk waren tegen zichzelf wilden ze niet blijven…! En hadden ze hun baan ook nooit gezien als een genietwerk-baan. Wie was hier nu het meest getroffen: degene die mocht blijven of degene die werd ontslagen?

Hans en ik leven en werkten voor de lock down het hele jaar afwisselend in Nederland en in Spanje. In beide gevallen kiezen we dan voor een  prachtige natuurlijke omgeving, met zoveel mogelijk prachtig weer. En elk moment weer voelen. ‘Wil ik nu werken? Wil ik nu niets doen? Wil ik nu hier zijn?’ Wat me opvalt is dat het werk me zoveel gemakkelijker afgaat. Alsof alles veel sneller en effectiever gaat, omdat mijn gedachten ook lekker zonnig zijn.

Kiezen voor ge-niet-werken

Soms raak je ongewild gevangen in een systeem van geld verdienen en raak je je passie kwijt. En als je die passie hervindt in je onderneming, is het maar al te gemakkelijk om deze opnieuw kwijt te raken in de hoeveelheid activiteiten die uitgevoerd moeten worden. Voor mij is genietwerken de mogelijkheid om altijd de keuze te maken tussen wel of niet werken. En daar altijd bewust mee bezig te zijn. Ge-niet-werken dus. Hoeveel geld heb je nodig om te ge-niet-werken? Hoeveel tijd heb je voor jezelf nodig om te ge-niet-werken? Hoeveel energie heb je ervoor nodig? Hoe plan je dat in voor jezelf?

Genietwerken als project

Ik heb er zelf drie jaar over gedaan om tot het fenomeen genietwerken te komen. Het vergde veel zelfdiscipline. Heel goed kijken naar wat ik wil en waar ik wel of niet van geniet. Het pakken van de kleine momenten. Schijnt de zon? Kans voor een wandeling! Kans om buiten met mijn klant te wandelcoachen, allebei een oortje in. Kans om lekker naar de supermarkt of de groentemarkt te fietsen voor de boodschappen in plaats van met de auto. Kans om op het strand te werken met mijn lap top op schoot. Kans om…gewoon even niets te doen.

Dankbaar zijn voor wat er is. Alert blijven en in het moment. Een kwestie van goed opletten. Wat me daarbij hielp was dat ik me bij elke in te plannen activiteit bleef afvragen of ik nog steeds de keuze kon maken. Wel werken of niet werken? Leuk werk of stom werk? Leuke klant of vervelende klant? Zelf doen of uitbesteden? En als dat niet zo was: een project starten om die keuze wel weer te kunnen maken.

Niet reactief maar creatief

Dat betekent: niet wachten op vervelende gebeurtenissen, maar actief aan de slag. Ik startte bijvoorbeeld op Facebook een vakantiegevoel-challenge met mezelf en hield dit dertig dagen vol. Ik leerde heel veel over een gevoel wat dichtbij het genietwerken-gevoel kwam.

Leuk detail: als ik in Spanje ben werkte ik in het weekend in een Spaans restaurant ‘la Maroma’ . Niet alleen ontmoette ik daar heel leuke klanten voor mijn netwerk, ook het Spaans leren ging vrijwel ongemerkt! Binnenkort starten we een nieuw avontuur, waarbij we al onze ervaringen verwerken tot een leuke actieve genietwerk-mix. Stay tuned.

Hoe zorg jij ervoor dat je altijd genietwerkt of ge-niet-werkt? Deel het hier met ons ter inspiratie.

Jacqueline Moleman

Auditief ingesteld. Helder wetend. Met beide voeten op de grond. Met een enorme drive en ambitie om mijn beste blijmoedige ondernemende leven te leiden en mijn professionele vaardigheden met jou te delen. Want ik houd van het leven en van tailor made aandacht voor briljante ondernemers zoals jij, die een uniek verschil maken.

Jacqueline Moleman - Over Verbindend Zakendoen

Ook interessant:

Leave a Reply:

  1. Hoi Jacqueline, wat een fijn artikel! En het is precies zoals je zegt: wanneer je geniet van wat je doet, dan geniet je meer van je leven. En andere mensen genieten meer van jou. Het werkt aanstekelijk. En zo lever je ook nog een bijdrage aan een leuker leven voor anderen. Hoe genieten is dat?

  2. Genietwerken… Ik vind dat het opgenomen moet worden in de lijst van ‘de mooiste woorden’, net als ‘goesting’…
    Jacqueline heeft me als businesscoach geholpen om mijn bedrijf zo op te zetten dat het lukt om onze missie om duizenden mensen te inspireren om hun droombaan of droombedrijf te realiseren, werkelijkheid geworden is. En ik tegelijkertijd deze missie kan combineren met mijn gedroomde lifestyle; 3 weken per maand woon en werk ik in Andalusie!
    Dank Jacqueline, voor al je inspiratie en geweldige tips!

    1. Ja! Genietwerken is voor iedereen, Nick! Als ik heel scherp heb wat ik wil, ben ik alert als een vorm van zelfdiscipline: ik laat me dan sturen door mijn passie in plaats van door de mensen om mij heen of door de omstandigheden. Langs die meetlat gaan al mijn activiteiten. Helpt dat voor je?

    1. Dag Sonja, een goede vraag en ik merk dat ik in loondienst ook altijd heb gekeken naar: wat motiveert mij, met welke collega’s werk ik graag, welk salaris past bij mij? Afhankelijk van je leerstijl zijn er waarden die voor jou belangrijk zijn. Zorg dat ze worden ingevuld door je werkgever door het gesprek aan te gaan en/of zorg ervoor dat je naast je werk ook bezigheden vindt die jouw hoeveelheid genietmomenten op een dag optimaal maken.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

​​Wat denkt j​​e klant echt !?

​​​Download ​de Gids met ​30 ​Verborgen ​Gedachten van ​je ​Klanten. Van onschatbare waarde, omdat ze heel wat verder gaan dan wat ​ze j​e toevertrouwen. Aandachtsmarketing en klantbegrip wint!