Waarom is het een probleem om niet te kunnen verkopen? In bedrijven gaat het om mensen en om verkopen. Verkopen is de no. 1 vaardigheid voor je bedrijf en het zijn altijd mensen die van je kopen. Nou is me opgevallen dat in veel bedrijven die wetenschap een beetje is zoekgeraakt. Wie betaalt je salaris? Juist ja, de klant. Voor wie moet je dus goed zorgen? Juist ja, je klant.
Hoe komt het dat we deze klant liefst negeren en doen alsof ie niet bestaat? Omdat we ons dan niet hoeven te verdiepen in de kunst van het verkopen. Want dat is het. In mijn workshops zei eens een dame:
[tweetquote]‘Verkopen is iemand iets door de strot douwen.’[/tweetquote]
Niemand wil dat er aan ze verkocht wordt, iedereen wil iets kopen.
Hoe komt het dat mensen Verkoop niet als vak zien?
Je kent ze wel, die autoverkopers die met hun te dunne stropdas jou komen vertellen in welke auto je moet gaan rijden. Of die je helemaal negeren. Vooral als je als vrouw daar rondloopt met een grote portemonnee. Geen wonder dat het beeld van ‘de verkoper’ een beetje scheef is. Maar ja, stel: je maakt het meest geweldige product in de wereld en je verkoopt het niet. Heb je dan een bedrijf? Volgens mij niet. Los je dan een probleem op voor je klanten? Volgens mij niet.
Verkoop is een definitiekwestie
Verkopen is dus het probleem oplossen van je klant. En dan is het opeens niet meer zo erg, toch? Dan blijkt dat het een vak is en dat er trainingen voor zijn. Maar ja, werken die trainingen dan wel? Het kan toch niet zo zijn dat ik me als klant nog zo vaak belazerd voel door een verkoper en dat deze mensen goed getraind zijn in hun vak?
Daar kwam voor mij de Verbindend Zakendoen- methode om de hoek kijken. Een nieuwe kijk op verkopen. Verkopen door aan te sluiten op de persoonlijke waarden van je klant. Iedereen koopt van jou een betere versie van zichzelf. Voor de een betekent dat meere voorspelbaarheid, voor de ander dat ze je dienst willen ervaren, de ander verzamelt kennis en weer een ander wil dat er voor hem of haar gezorgd wordt. Om hetzelfde product of dienst te verkopen, zul je dus echt andere gesprekken moet voeren.
Zeg Ja tegen verkoopvaardigheden
Het is dus een definitiekwestie en een kwestie van aansluiten op de favoriete leerstijl van je klant. Als je eenmaal weet hoe dat moet, heb je het vak van Verbindend Zakendoen onder de knie. Een vaardigheid waar je JA tegen kunt zeggen, want je kunt ermee verder voor de rest van je leven. In je werk en in de privé sfeer.
Wat is tot nu toe jouw excuus geweest om niet te hoeven verbinden in een zakelijke overeenkomst? Laat het hieronder in een reactie weten.