Kostenbeheer, zakendoen

Doe jouw klant een plezier: stop met debiteurenbeheer

Jacqueline Moleman

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Doe jouw klant een plezier: stop met debiteurenbeheer

Je kent het wel, de klant die jij zo goed hebt geholpen, betaalt de rekening niet. Of heel laat. Of nooit. Je wordt er moe van, verdrietig, onzeker. Je vraagt je af: Heb ik niet genoeg waarde geleverd? Konden ze het niet betalen? Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze wel betalen? Je ziet het al voor je: een lang traject van debiteurenbeheer, aanmaningen, incassobureau, deurwaarder … Nou nee, dat wil je ook niet.

Help, mijn klant betaalt niet!

Ondertussen kost het je veel tijd en energie in de vorm van gepieker en kun je er zelf ook mee in de betalingsproblemen geraken. Je zal niet de eerste ondernemer zijn die ‘omvalt’ door wanbetalende klanten. Uiteindelijk is het kiezen tussen betalen van invorderingskosten of toch maar…de rekening onbetaald laten. Wat vervelend! Je zelfvertrouwen naar de knoppen. Alleen maar door die vervelende klant. En het leek nog wel zo goed te gaan. Je begrijpt het eigenlijk ook niet.

Met jouw inspanning had je klant toch maar mooi zijn probleem opgelost gekregen:
• Meer omzet
• Meer leads
• Lagere kosten
• Betere gesprekken met klanten en leveranciers

Of niet, want eerlijk gezegd had de klant nooit haar huiswerk gemaakt. En  jouw adviezen gewoon in de wind geslagen. En je verzucht: ‘was ik maar nooit zelfstandig ondernemer geworden, dan had ik geen last van dit soort tijd-, energie- en geldverslindende activiteiten….’

Waarom betaalt mijn klant niet?

Er zijn veel redenen te bedenken waarom je klant niet wil betalen of waarom betalen in het algemeen een vervelende handeling is. Pasje pakken. Kijken of er genoeg geld op de rekening staat en dan… ontstaan er allerlei gedachten of echte zorgen. Ook wel cognitieve dissonantie genoemd. 

Cognitieve dissonantie van je klant

  • Dat geld gaat wel van mijn rekening af!
  • Het komt nu niet goed uit.
  • Eigenlijk had ik het aan iets anders willen besteden.
  • Was het de dienst wel waard?
  • Mijn partner zei al dat het te duur was.
  • Ik kan het nog even uitstellen, toch?

Meer ‘goede’ redenen voor je klant om niet te betalen

  • Het is crisis!
  • Het geld staat nu echt niet op de rekening.
  • Ik ben vergeten te reserveren voor BTW betaling.
  • Een andere leverancier schreeuwt harder en die moet ik dus eerst betalen.

Waarom zou ik mijn klanten vooruit laten betalen?

Als je je klant vooruit laat betalen hebben ze er een goed gevoel bij. ‘JA !!! Ik ga die training doen of:  die coach gaat mij helpen mijn probleem op te lossen. Ik investeer in mezelf en zorg ervoor dat ik het bedrag dubbel en dwars terug ga verdienen.’ Het motiveert voor een goede deelname. Dat niet alleen. De klant beschouwt jou meer als expert. De hobbel is al genomen: ‘Kom maar op met die kennis, die methode, dat stappenplan. Ik heb er zin in!’

Dit restaurant doet zijn klanten een plezier

Een mooi voorbeeld is een restaurant dat – vrij uniek – dit systeem van vooruit betalen heeft ingevoerd en elke avond is volgeboekt. Als je daar wilt boeken, reserveer je online met de volgende drie keuzes: Aantal gangen, keuze vis of vlees, wijn arrangement ja/nee. En je betaalt er online vooraf. Geen gedoe met betalen na het eten. Alle aandacht bij het eten en je gezelschap.

Voordelen voor klanten om vooraf te betalen

  • Na afloop van de waarde die ze van je hebben ontvangen, hoeven ze niet meer betalen
  • Ze koppelen hun vervelende betalingservaring niet aan de waarde die je levert.

Voordelen voor jou om je klanten te vragen vooraf te betalen

  • Je hoeft geen debiteurenbeheer meer te doen en verliest dus minder tijd, energie en geld
  • Je kunt aan het einde van je ‘levering’ in plaats van om factuurbetaling  je klant om feedback vragen, een voucher meegeven met korting voor de volgende keer.
  • Je kunt je focus verleggen van debiteurenbeheer naar klantrelatiebeheer. De beste marketing die er bestaat. Als interessant boek raad ik je aan om te lezen: Hug your customer – Jack Mitchell

Herkenbaar? Deel hieronder jouw ervaring met debiteurenbeheer en de (wan)betalingen van je klanten.

Jacqueline Moleman

Auditief ingesteld. Helder wetend. Met beide voeten op de grond. Met een enorme drive en ambitie om mijn beste blijmoedige ondernemende leven te leiden en mijn professionele vaardigheden met jou te delen. Want ik houd van het leven en van tailor made aandacht voor briljante ondernemers zoals jij, die een uniek verschil maken.

Jacqueline Moleman - Over Verbindend Zakendoen

​Ook interessant:

Leave a Reply:

  1. Ja, dit is de lastigste deel van zaken doen. Vooral wanneer je niet voor 100 maar 200% naar tevredenheid hebt ingezet. Als het om nieuwe klanten gaat kan men ze misschien in kontakt brengen met een andere klant die goede ervaringen heeft met je produkt of dienst. Daarna maak je een betalingssfspraak met de klant
    Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.
    groet.
    Ingrid Gumbs

  2. Voor niet op tijd betalende klanten ben ik streng maar rechtvaardig. Na dertig dagen stuur ik direct een herinnering. Na een week een tweede. Daarin staat ook dat bij niet betalen na vijf dagen de wettelijke regeling wordt toegepast. De wet geeft je het recht om een boete van maximaal 15% te heffen. Dit helpt want er wordt snel betaald als ik met deze waarschuwing kom!
    Gaat de relatie met de klant hiermee verloren? Tot nu toe heb ik geen negatieve effecten gemerkt. Het zou ook vreemd zijn. Als ik een dag te laat lever (komt zelden voor) hangt de klant direct aan de telefoon: waar blijven de spullen? Dat mag, afspraak is afspraak. Maar ik wil ook graag op tijd mijn geld. Eerlijk is eerlijk!

  3. Betaling vooraf heeft alleen maar voordelen. Zowel voor de klant als voor jezelf. Voor al mijn producten en cursussen heb ik dit op orde. Voor sommige opdrachten nog niet. Ga ik wel werk van maken, want dit is te belangrijk!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wat denkt j​​e klant echt !?

​​​Download ​de Gids met ​30 ​Verborgen ​Gedachten van ​je ​Klanten. Van onschatbare waarde, omdat ze heel wat verder gaan dan wat ​ze j​e toevertrouwen. Aandachtsmarketing en klantbegrip wint!