zakendoen, Zelfleiderschap

Te weinig tijd? Doe het raam dicht!

Jacqueline Moleman

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Te weinig tijd? Doe het raam dicht!

Natuurlijk is dat een metafoor. Het raam dichtdoen. Ik gebruikte deze metafoor altijd voor mensen die niet naar hun kosten keken. De kosten in termen van geld. Maar net zo goed vliegt de tijd het raam uit, als je er niet op let. Die aandacht voor tijd is waar ik je graag een aantal tips voor geef. Zodat jij niet alleen weet wat je wilt, maar ook de stappen zet om dit te realiseren in je leven. Het toverwoord is: zelfzorg.

De hamvraag: wat wil ik?

Ik ben niet altijd heel tevreden over mijn resultaten, maar iets waar ik erg tevreden over ben is mijn manier van plannen. Die is namelijk aangepast op wie ik ben en wat ik wil. En hoe ik het wil. In mijn leven als inkoop- en verkoopdirecteur heb ik altijd veel moeten ‘regelen’ voor anderen. Vaak betekende dit snel beslissen en verantwoordelijkheid nemen.

Wat wil ik voor mezelf?

Toen ik ondernemer werd, merkte ik dat het lastiger was om dit voor mezelf te doen. In plaats van dat ik mezelf afvroeg wat mijn baas of mijn team van me nodig had, moest ik bedenken wat ik ZELF wilde. Ik was namelijk zelf de baas! Gelukkig was die switch al snel gemaakt. Want elke keer als ik niet bedacht wat ik wilde, was er wel iemand anders die iets van me wilde. In willekeurige volgorde: mijn kinderen, mijn partner, mijn klanten, mijn buurvrouw, mijn vriendinnen, mijn familie.

Ook bij mijn coachees merk ik dat het moeilijk is om antwoord te geven op de vraag: wat wil ik? Zelfzorg is een groot ding. En als je niet weet wat je wilt, heb je ook niet in de gaten dat er TIJD het raam uitvliegt. In andere blogs schrijf ik over GELD wat ongemerkt het raam uitvliegt. Hier spreek ik over TIJD. Tijd is niet iets wat je kunt nemen. Vaak zet je het in om er geld mee te verdienen. Wat gebeurt er als je teveel tijd inzet om geld te verdienen? Dan heb je een tijd-lekkage te pakken. Je blijft rond je werkbrij hangen en komt er niet op om zelfzorg toe te passen.

Wat zijn jouw tijd-lekkages?

Laten we er vanuit gaan dat je weet wat je wilt. Kijk dan eens waar je tijd aan besteed, terwijl dat niet is waar je hart ligt. Waarom ga je niet sporten, spreek je niet af met je vriendinnen, speel je niet met je kinderen, zit je niet met een kopje koffie in de tuin in het zonnetje?
Omdat je bezig bent met flopklanten. Omdat je bezig bent met activiteiten die je eigenlijk liever niet (zelf) wilt doen of die geen waarde toevoegen aan jou of aan je onderneming. Omdat je je liever laat afleiden, dan zelfonderzoek doen en te gaan staan voor wat jij wilt in dit leven. Omdat je je niet realiseert dat…you only happen once. En er is je in dit leven een bepaalde hoeveelheid tijd gegeven. Nu ben je nog gezond, maar wat als dat niet meer zo is? Waar heb je dan spijt van?
In mijn drukke bestaan in loondienst heb ik een heel belangrijke tijdlekkage gehad. Ik reisde minimaal vier uur per dag. Heen en weer van Roosendaal naar Schiphol. Of heen en weer naar Londen. Als ik daarop terugkijk, voel ik mezelf nu nog soms misselijk worden. Want dat was niet wat ik wilde!

Tijd om in te grijpen!

En dan moet je hard ingrijpen. Inplannen die ‘EN NU BEN IK AAN DE BEURT’-  tijd. Bovenaan het lijstje zetten. Bovenaan mijn ondernemers-lijstje zette ik: Ontbijten met mijn kinderen. En ik plande geen afspraken meer in voor ’s ochtends 10.30 uur. En raad eens wat: niet alleen ontbeet ik met de kinderen, ik ging ook hardlopen ’s ochtends en trainde voor een halve marathon.

Dat kun jij ook!

Dit is het stappenplan:
• Bepaal wat je wilt
• Zelfzorglijstje maken
• Inplannen
• Minimaal 30 dagen uitvoeren
• Gewoonte gecreëerd

Deel  hieronder met ons wat jouw grootste tijdlekkages waren en wat je er zelf aan hebt gedaan.

Jacqueline Moleman

Auditief ingesteld. Helder wetend. Met beide voeten op de grond. Met een enorme drive en ambitie om mijn beste blijmoedige ondernemende leven te leiden en mijn professionele vaardigheden met jou te delen. Want ik houd van het leven en van tailor made aandacht voor briljante ondernemers zoals jij, die een uniek verschil maken.

Jacqueline Moleman - Over Verbindend Zakendoen

​Ook interessant:

Leave a Reply:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wat denkt j​​e klant echt !?

​​​Download ​de Gids met ​30 ​Verborgen ​Gedachten van ​je ​Klanten. Van onschatbare waarde, omdat ze heel wat verder gaan dan wat ​ze j​e toevertrouwen. Aandachtsmarketing en klantbegrip wint!